+48 519 367 121

Zawiesia pasowe - zalety, zastosowanie, eksploatacja

Zawiesia pasowe pętlowe – zalety, zastosowanie, eksploatacja

 
Podczas zakupu zawiesi pasowych należy wziąć pod uwagę rodzaj przenoszonych ładunków i sposób ich zawieszenia. To zagadnienia, które najczęściej generują dylematy podczas wyboru odpowiedniego udźwigu zawiesia, a tym samym skłaniają nas do podzielenia się wieloletnim doświadczeniem z zakresu odpowiedniego doboru zawiesi pasowych oraz obowiązującej terminologii, co może okazać się przydatne przy wyborze osprzętu dźwignicowego.  
 

Dlaczego zawiesia pasowe pętlowe?
 
Cięgna zawiesi pasowych pętlowych mają kształt pętli o zamkniętym obwodzie. Wykorzystywane są przede wszystkim do transportowania ładunków długich bądź o okrągłym kształcie – najczęściej takich, które nie są wyposażone w punkty do zaczepienia na hakach. 
Zawiesia pasowe pętlowe są częstym wyborem ze względu na swoje właściwości i użyteczność. Przede wszystkim – są lekkie i bardzo wytrzymałe, głównie dzięki używanym do ich produkcji taśmom poliestrowym oraz wzmocnieniu pętli. Zastosowane materiały oraz forma zawiesi ma wpływ na ich dużą popularność oraz liczne zalety:
  • nie powodują uszkodzeń ładunków przy bezpośrednim styku, dlatego świetnie nadają się do ładunków nie posiadających punktów zaczepienia,
  • prezentują najlepszy wśród zawiesi współczynnik wytrzymałości i udźwigu do masy własnej,
  • doskonale zachowują się w różnych, nawet trudnych warunkach,
  • są odporne na większość zanieczyszczeń chemicznych,
  • są niedrogie,
  • spełniają europejską normę EN 1492-1, posiadają również deklarację zgodności CE.
Jakie zawiesie pasowe pętlowe wybrać?
 
Wybór zawiesia pasowego zależy od dwóch rzeczy:
  1. Waga ładunku - należy odpowiednio dopasować udźwig zawiesia pasowego tj. DOR (dopuszczalne obciążenie robocze) do ładunków, które zamierzamy podnosić. 
  2. Typ zawieszenia (skorzystanie z tabeli lub wzoru na obliczenie DOR dla różnych typów zawiesi jak na rysunku poniżej).

Zawiesie pasowe o udźwigu 2 000 kg czyli DOR 2 t może utrzymać ładunki w zależności od typu zawieszenia – od 1,6 tony do 4 ton. Najmniejszy udźwig uzyskamy za pomocą tzw. obwiązania, a największy poprzez podwieszenie ładunku na obu pętlach zawiesia – w tym przypadku jego DOR zostaje podwojone. Parametrem ważnym w przypadku zawiesi pasowych pętlowych jest współczynnik bezpieczeństwa, wynoszący 7:1, co oznacza, że w wyjątkowych warunkach zawiesie jest w stanie wytrzymać obciążenie 7 razy większe, jednak ze względu na bezpieczeństwo podczas użytkowania nigdy nie powinno się dopuszczać do takich przeciążeń.
 
Jeżeli znamy DOR zawiesia, a chcemy podnieść ładunek w inny sposób i nie mamy do dyspozycji tabeli (jak niżej), możemy się posłużyć wzorem, dzięki któremu poprawnie wyliczmy każdy maksymalny udźwig przy każdym sposobie podwieszania (rysunki powyżej), znając jedynie DOR bazowe zawiesia. Wzory z których należy korzystać w takiej sytuacji:
  • Rys. 1 Zawieszenie =DOR bazowe
  • Rys. 2 Zawieszenie przez obwiązanie =DOR * 0,8
  • Rys. 3 Zawieszenie przez podwieszenie =DOR * 2
  • Rys. 4 Zawieszenia przez podwieszenie ładunku z ostrymi krawędziami kąt <45o =DOR * 1,4
  • Rys. 5 Zawieszenie przez podwieszenia ładunku z ostrymi krawędziami kąt <60o =DOR bazowe

Najprościej jednak skorzystać z tabeli z gotowymi obliczeniami DOR zawiesi pasowych:

 
Jak wydłużyć okres użytkowania zawiesi pasowych?
 
Wiele klientów o to pyta i słusznie. Na rynku dostępna jest cała gama asortymentu dodatkowo zabezpieczającego przed zbyt szybkim zużyciem zawiesia. Nieodpowiednie użytkowanie skutkuje przedwczesnym zniszczeniem lub wyeksploatowaniem zawiesia. Dzięki korzystaniu z różnego rodzaju kątowników zabezpieczających i osłon z tworzyw sztucznych możemy znacznie wydłużyć ich żywotność, a dodatkowo - ustabilizować ładunek podczas przemieszczania.
 
Co mogę podnosić, a czego nie?
 
Zawiesia pasowe są prawdopodobnie jednymi z najpopularniejszych ze względu na różnorodność zastosowań. Można ich używać za pomocą maszyn ciężkich takich jak np. podnośniki czy dźwigi, ale również podczas holowania pojazdów, podnoszenia elementów podatnych na uszkodzenia malowania i wiele innych. Niewskazane jest z kolei podnoszenie ładunków połączonych ze sobą,  urządzeń do transportu ludzi lub zwierząt i unikać podnoszenia przedmiotów mogących wpłynąć na strukturę zawiesia lub w jakikolwiek innych sposób zmienić  jego właściwości.
 
Czy zawiesia pasowe trzeba poddawać okresowej kontroli?
 
Tak w tym przypadku jak i przy innych zawiesiach, wymagany jest przegląd przez uprawnione osoby przynajmniej raz na 12 miesięcy.
 
 
 
 
 
Polski Techniczny Sklep Internetowy