Jak najlepiej zabezpieczyć ładunek? FAQ - napinacze pasowe

Mocowanie ładunku w czasie transportu

Odpowiednie zamocowanie ładunku na czas transportu pojazdem to kwestia silnie powiązana z bezpieczeństwem – zarówno samego ładunku, jak i kierowców oraz innych uczestników ruchu drogowego. Niewłaściwie zamocowany ładunek grozi nie tylko zsunięciem się z pojazdu, lecz również – zmiana położenia podczas zmiany prędkości, jeździe po nierównościach bądź skręcania. Obie sytuacje stanowią zagrożenie zarówno dla kierującego, jak i jego otoczenia – obie mogą być wyeliminowane dzięki zastosowaniu odpowiednich rozwiązań przeznaczonych do zabezpieczenia ładunku na czas transportu.
 

Zabezpieczenie ładunku - dlaczego jest ważne?

Za odpowiednie zamocowanie ładunku na czas transportu odpowiedzialny jest każdy przewoźnik, zobowiązany do znajomości i przestrzegania regulacji prawnych, wydawania poleceń oraz ich weryfikacji
Podstawowe zasady bezpiecznego zamocowania ładunku na czas transportu dotyczą każdego ładunku na pojeździe każdego typu oraz zakładają takie jego umieszczenie na pojeździe, aby:
  • nie utrudniał kierowania pojazdem,
  • nie generował nacisków osi pojazdu na drogę o sile większej niż dopuszczalna, 
  • nie wpływał negatywnie na stateczność pojazdu, 
  • nie zasłaniał widoczności kierowcy bądź innym uczestnikom ruchu drogowego,
  • nie zasłaniał widoczności oświetlenia pojazdu, tablic, znaków czy urządzeń sygnalizacyjnych, w jakie zaopatrzony jest pojazd, 
  • nie przemieszczał się i nie wywoływał nadmiernego hałasu.
Za przestrzeganie tych zasad odpowiedzialny jest tak zarządzający przedsiębiorstwem, jak i realizujący transport kierowca. Szczególnie ten ostatni zobowiązany jest do sprawdzania rozmieszczenia i zamocowania ładunku oraz znajomości jego wpływu na zachowanie samochodu podczas jazdy. 
 

Jak najlepiej zabezpieczyć ładunek?

Stosowanie pasów mocujących regulowane jest prawnie – używając ich, należy przestrzegać zapisów normy PN-EN 12195 „Mocowanie ładunków, Bezpieczeństwo” oraz jej poszczególnych części: 
  • Część 1 Obliczanie sił mocowania
  • Część 2 Pasy mocujące ładunki
  • Część 3 Odciągi łańcuchowe
  • Część 4 Liny stalowe mocujące
Dobrze zabezpieczony ładunek dojedzie na miejsce dostawy w nienaruszonym stanie. Aby ten cel osiągnąć, warto sięgnąć po liczne rozwiązania zaprojektowane z myślą o solidnym zamocowaniu ładunku na czas jego podróży. Najczęściej stosowanym osprzętem zabezpieczającym są pasy mocujące oraz odciągi łańcuchowe, a także szereg elementów wspomagających – maty antypoślizgowe, narożniki zabezpieczające czy siatki zabezpieczające. Pasy transportowe są zdecydowanym niezbędnikiem, niezależnie od typu przewożonych materiałów. 
 

Jakie są rodzaje pasów transportowych?

Pasy transportowe dostępne są w ofertach sklepów w wielu różnych rodzajach, co pozwala dobrać produkt jak najlepiej dostosowany do istniejących potrzeb. 
  1. W większości przypadków najlepiej wybrać ogólnodostępne jedno- lub dwuczęściowe pasy transportowe uniwersalne. To najprostszy model pasów transportowych, który sprawdzi się zarówno w mocowaniu bagażu na dachu samochodu, jak i unieruchomieniu ładunku podczas jego transportu na lawecie. Prostych pasów transportowych używa się również z powodzeniem w transporcie wielkogabarytowym na samochodach ciężarowych. 
  2. Bardziej wyspecjalizowanym rozwiązaniem są pasy mocujące 3-punktowe, przystosowane do zamocowania samochodu na lawecie poprzez dociśnięcie kół do jej podłoża. W pasach tego typu stosuje się dodatkowy, trzeci hak oraz gumowy ochraniacz, który zapobiega zsunięciu się pasa z opony samochodu. 
  3. Szczególną pozycję  w ofertach sklepów zajmują pasy ERGO. Pas ERGO to potoczne określenie dla pasów napinających o cechach wymaganych w przypadku bardziej wymagającego transportu, np. na terenie Europy Zachodniej. Pasy mocujące typu EGRO charakteryzują się zwiększoną siłą STF (w porównaniu z pasami standardowymi). Inny jest również mechanizm napinający – napinacz ma dłuższą budowę, jest również wzmocniony poprzez zastosowanie większej ilości zębów oraz podwójnej zębatki. Napinacz ma również odwrotny mechanizm działania w porównaniu do standardowych pasów – należy naciskać dźwignię do dołu, co zwiększa komfort pracy. 
  4. Pasy mocujące do listew – są to pasy dwuczęściowe, zakończone hakami o specjalnym kształcie, który pasuje do listew kotwicznych, znajdujących się na wyposażeniu wielu samochodów dostawczych. 
  5. Pasy jednoczęściowe i pasy dwuczęściowe – w następnej części dowiesz się, jaka jest pomiędzy nimi różnica oraz kiedy ich używać. 
 

Jakie haki do pasów transportowych wybrać?

Pasy mocujące dostępne są w ofertach sklepów z różnymi zakończeniami hakowymi. Warto zwrócić na nie uwagę, by jak najlepiej dopasować pas mocujący do własnych potrzeb oraz możliwości zamocowania ładunku na czas transportu. 
  • Hak D6 - hak typu "podwójny pazur", wykonany z wysokogatunkowej stali, znajdujący zastosowanie w większości sytuacji transportowych. Jest hakiem o bardzo mocnej budowie, która pozwala wytrzymać duże obciążenia. Szerokość taśmy, która przechodzi przez hak to 35 mm.
  • Hak D7 – hak typu „pazur”, wykonany z wysokogatunkowej stali, również stosowany w większości sytuacji transportowych. Nadają się do taśm o szerokości 25, 35, 50 oraz 75 mm.
  • Hak D8 – hak typu „pazur obrotowy”, umożliwia zmianę pozycji haka podczas mocowania bez konieczności obracania bądź skręcania pasa mocującego. 
  • Hak KRONE – hak o specjalnej budowie, przeznaczony do mocowania ładunków w naczepach Krone, do których nie pasują żadne inne haki w pasach mocujących. Pasy nie należą do najpopularniejszych – stosowane są wyłącznie w naczepach tego typu.
  • Haki do pasów mocujących dostępne są w różnych rozmiarach, dostosowanych do szerokości taśmy pasa mocującego. Stosuje się je zarówno w pasach transportowych jednoczęściowych, jak i w pasach transportowych dwuczęściowych, 
 

Jedno i dwuczęściowe pasy transportowe - jak ich używać?

Pasy transportowe to jeden z najpopularniejszych sposobów na miejscowe zamocowanie ładunku przewożonego samochodem. Na rynku dostępne są dwa rodzaje pasów transportowych – pasy jednoczęściowe oraz pasy dwuczęściowe. 
  • Pasy jednoczęściowe, znane również jako pasy ściągające oraz pasy do opasania zamiast haków mają mechanizm ściągający, a całość działa podobnie do paska do ubrań. 
  • Pasy transportowe dwuczęściowe to zestaw złożony z dwóch elementów. Jedna z nich ma postać długiej taśmy zakończonej elementem zaczepowym, najczęściej w postaci haka. Druga, krótsza część nazywana jest napinaczem. Wyposażona jest w dźwignię i grzechotkę składającą się z korby, zębów i elementu zwalniającego – ten mechanizm umożliwia uzyskanie odpowiedniego naciągu pasa transportowego.    
Jeśli nie wiesz, czy wybrać pasy transportowe jednoczęściowe, czy dwuczęściowe, sprawdź, czy będziesz miał o co zaczepić haki pasów dwuczęściowych. Miejscami zaczepienia może być np. brzeg platformy przewozowej bądź punkty mocujące znajdujące się na wyposażeniu pojazdu. Jeśli masz takie do dyspozycji, wybierz pas transportowy dwuczęściowy – po zaczepieniu obu części pasa będziesz mógł swobodnie wyregulować jego naciąg z użyciem napinacza. Jeśli nie masz możliwości zaczepienia haków, wybierz pas transportowy jednoczęściowy – z nim znacznie łatwiej będzie opasać ładunek i zamocować go na czas transportu. 
 

Jak czytać etykietę pasów transportowych?

Pasy transportowe są zwyczajowo zaopatrzone w etykietę, na której umieszcza się wszystkie podstawowe informacje na temat ich parametrów. Warto znać stosowane oznaczenia, by prawidłowo dobrać pasy transportowe do istniejących potrzeb. 
  1. LC (lashing capacity) – skrót oznacza zdolność mocowania lub – maksymalne obciążenie pasa, które nie doprowadzi do jego przerwania. Parametr ten określany jest w daN, przy czym 1 daN oznacza 1 kg. Dla każdego pasa mocującego może być różna w zależności od tego, w jaki sposób zostanie użyty, dlatego na każdym pasie mocującym znajduje się informacja z dwiema wartościami – jedną dla mocowania prostego, drugą dla mocowania poprzez opasanie. Zdolność mocowania przez opasanie jest zazwyczaj dwa razy większa niż mocowania w układzie prostym.  Zdolność mocowania w standardowych pasach mocujących wynosi 2500 daN. 
  2. SHF (standard hand force) – dopuszczalna siła napinania, również wyrażona w daN. Jest to siła, z jaką przeciętny użytkownik napnie pas z zastosowaniem napinacza ręcznego. Wartość SHF dla przeciętnych pasów mocujących wynosi 50 daN.
  3. STF (standard tension force) - wartość, określająca siłę, z jaką ładunek zostanie dociśnięty do podłoża. Im silniejsze dociśnięcie ładunku do podłoża, tym mniejsze prawdopodobieństwo przesunięcia się ładunku oraz pewniejsze jego mocowanie. W przypadku standardowych pasów STF wynosi ok. 300 – 400 daN.
  4. Na etykietach pasów transportowych znajdziemy również informacje o maksymalnym wydłużeniu. Norma wymaga, by wydłużenie pasa nie przekraczało 7% w sytuacji obciążenia równego mocy pasa mocującego i tyle wynosi ono dla przeciętnych pasów mocujących. 
  5. Kolor etykiety wszytej w pas mocujący oznacza rodzaj materiału, z jakiego wykonany jest dany pas transportowy. Etykieta brązowa znakuje pasy wykonane z polipropylenu, niebieska – pasy wykonane z poliestru, a zielona – pasy wykonane z poliamidu. Różne materiały przekładają się na właściwości użytkowe pasów. Najpopularniejsze są pasy z poliestru, które zachowują swoje właściwości w temperaturach od -40 do +100 stopni Celsjusza i są odporne na działanie kwasów mineralnych. Pasy z polipropylenu i poliamidu z kolei nie są odporne na działanie kwasów i ługów, ale te ostatnie stosować można tam, gdzie występuje wpływ alkaloidów. 
  6. Etykieta powinna również podawać nazwę normy, wg której dany pas został wytworzony. W całej Europie obowiązuje jedna norma – EN-12195-2, która ustala wymogi bezpieczeństwa dla pasów transportowych. 
  7. Długość pasa mocującego – zależna od indywidualnych potrzeb, związanych z rozmiarem przewożonego ładunku. 
 
0
Lista
0
Koszyk