Zawiesia cięgnowe specjalnego przeznaczenia - cz. II
Poprzednia publikacja z tego cyklu traktowała o zawiesiach ogólnego przeznaczenia, stosowanych powszechnie w przemyśle transportowym. Kontynuując temat zawiesi, w niniejszej części zaprezentujemy zawiesia cięgnowe specjalnego przeznaczenia.
Zawiesia ogólnego przeznaczenia to osprzęt uniwersalny, produkowany z materiałów takich jak liny, łańcuchy, włókna naturalne i sztuczne, głównie poliester i polipropyl, czy też nowszy materiał, jakim jest aramid.
Zastosowanie zawiesi tradycyjnych jest jednak w niektórych sytuacjach niemożliwe –wówczas projektuje się zawiesia specjalnego przeznaczenia, wykonywane w innej technologii, z uwzględnieniem jednostkowych wymagań środowiska pracy. Dzieje się to głównie wtedy, gdy podnoszone ładunki nie mają na wyposażeniu standardowych zaczepów do zamocowania zawiesia, a także w przypadkach, kiedy względu na niesprzyjające środowisko pracy niemożliwe jest zastosowanie tradycyjnych rozwiązań oraz wówczas, gdy skorzystanie z zawiesi ogólnego przeznaczenia może być utrudnieniem lub zagrożeniem bezpieczeństwa w czasie transportu.
Stalowe zawiesia pasowe
Doskonałym przykładem zawiesi cięgnowych specjalnego przeznaczenia są stalowe. Zawiesia pasowe w standardowej wersji wykonuje się zazwyczaj z poliestru bądź polipropylenu, bywają jednak takie środowiska pracy, w których ich użycie oznaczałoby uszkodzenie samych zawiesi bądź przenoszonego ładunku.
W takich okolicznościach można zastosować zawiesia pasowe stalowe.
Zawiesia pasowe stalowe produkowane są w kształcie szerokiego pasa plecionego z drutów stalowych, wyposażone w uchwyty wykonane z blachy stalowej. Konstrukcja takich zawiesi oraz użyty materiał owocują efektem łączącym w sobie zalety zawiesi pasowych oraz łańcuchowych. Duża powierzchnia, którą stalowy pas przylega do ładunku, a także jego elastyczność i możliwość dopasowania się do kształtu przenoszonego ładunku, pozwalają uniknąć jego potencjalnych uszkodzeń.
Drut stalowy sprawia, że są odporne na nawet bardzo wysokie temperatury, co pozwala na stosowanie tego typu zawiesi w specyficznych warunkach pracy, w których niemożliwe jest użycie zawiesi pasowych wykonanych z włókien sztucznych.
Zaprezentowane na zdjęciach zawiesia pasowe stalowe typu wykorzystywane są do podnoszenia i przenoszenia krążków stali podatnych na uszkodzenia w środowisku pracy o podwyższonej temperaturze.
Chustowe zawiesia pasowe
Chustowe zawiesia pasowe to zawiesia spec
jalnego przeznaczenia produkowane w sposób zbliżony do standardowych zawiesi pasowych ogólnego zastosowania.
Do produkcji zawiesi chustowych używa się analogicznych materiałów, jednakże mają odmienną konstrukcję, a dokładniej – większą powierzchnię przylegania do przenoszonego ładunku. Mają tym samym zalety i wady takie, jak standardowe zawiesia pasowe.
Konstrukcja chustowych zawiesi pasowych umożliwia ich użycie w transporcie ładunków podatnych na zagięcie, złamanie lub uszkodzenia mechaniczne oraz delikatnych. Stosuje się je wtedy, gdy wymiary i kształt ładunku wymagają podparcia go na czas przenoszenia pod całą lub większą powierzchnią – inaczej niż dzieje się to w przypadku standardowych zawiesi pasowych.
Zawiesia prętowe sztywne
Przykładowym rozwiązaniem
zawiesi cięgnowych specjalnego przeznaczenia są zawiesia o sztywnych cięgnach prętowych.
Służą np. do podnoszenia i transportu butli do przechowywania gazów technicznych. Ze względu na brak stałych elementów zaczepowych, wykorzystano w tej roli przeznaczone standardowo do mocowania reduktora gwintowane gniazdo butli. W celu przystosowania do nich cięgna zawiesi, zakończono je gwintem metrycznym, który na czas transportu wkręcany jest w miejsce montażu reduktora.
Rozwiązanie zastosowano w przedsiębiorstwie wytwarzającym butle do gazów technicznych – zawiesia sztywne prętowe stanowią tu wyposażenie linii produkcyjnej na etapie wykonywania zewnętrznej powłoki ochronnej butli.
Wspomnianą linię obsługuje docelowo ok. 100 sztuk zawiesi cięgnowych o cięgnach sztywnych.
Przedstawione w publikacji zawiesia specjalnego przeznaczenia stanowią jedynie niewielki procent stosowanego specjalistycznego osprzętu służącego do transportowania. W zależności od zapotrzebowania powstają również projekty indywidualnych rozwiązań technicznych, wykorzystujących dostępne na rynku materiały służące do produkcji zawiesi. Ich konstrukcja i parametry dostosowywane są indywidualnych wymagań i potrzeb.