e-hak24.pl - producent zawiesi pasowych, wężowych i łańcuchowych
e-hak24.pl - producent zawiesi pasowych, wężowych i łańcuchowych

Suwnice natorowe jedno i dwudźwigarowe - charakterystyka

Suwnice natorowe – charakterystyka urządzeń

Suwnice natorowe to jeden z typów suwnic – zaawansowanych technologicznie urządzeń znajdujących szerokie zastosowanie w przemyśle różnych branż. Koncepcja suwnic oraz dostosowana do niej konstrukcja tych urządzeń pozwala na efektywne działania w obszarze transportu bliskiego. Umożliwia podnoszenie i przenoszenie ładunków o różnych gabarytach na terenach zakładów przemysłowych, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków.

Dowiedz się, jak zbudowana jest suwnica natorowa

Nazwa suwnicy natorowej pochodzi od jej podstawowej cechy konstrukcyjnej – poruszania się po torach położonych na określonej wysokości. Podstawowe elementy suwnicy natorowej to most, czołownice, mechanizm podnoszący oraz mechanizm jezdny. Czołownice to boczne podparcia mostu, wyposażone w układ jezdny w postaci kół przystosowanych do torowiska. Mechanizm podnoszący z kolei ma postać wciągnika bądź wciągarki, również wyposażonych w układ jezdny, umożliwiający przemieszczanie podniesionego ładunku wzdłuż dźwigara.

Niezbędnym elementem działania suwnicy natorowej jest również układ zasilający mechanizm jazdy mostu oraz mechanizm podnoszenia (firanki kablowe, szynoprzewody), a także układy pozwalające na sterowanie pracą urządzenia – z kasety kablowej, pilota radiowego bądź z kabiny czy panelu sterowniczego. Budowa suwnic natorowych uwzględnia również szereg innych elementów, dobieranych zależnie od przeznaczenia urządzenia oraz wymaganych funkcjonalności.

Suwnice natorowe – poznaj główne rodzaje urządzeń

Suwnice natorowe produkowane są w wersji jednodźwigarowej (jedna belka pozioma) bądź dwudźwigarowej (dwie belki poziome połączone w układzie równoległym). Dobór oraz zaawansowanie poszczególnych mechanizmów suwnicy natorowej jest zależny od specyfiki pracy, którą będzie wykonywało urządzenie. Ładunki o dużej masie wymagają zastosowania suwnic natorowych dwudźwigarowych – bardziej wytrzymałych i oferujących większe udźwigi, z kolei mniejsze ładunki to zadanie dla suwnic natorowych jednodźwigarowych. Podobnie jest z mechanizmem podnoszenia – w przypadku lżejszych ładunków wykorzystuje się kompaktowe wciągniki gotowe do zamontowania na suwnicy, dla wielkomasowych ładunków konieczne jest skonstruowanie wciągarki o dużej mocy i bardziej zaawansowanej budowie.

Jak wybrać suwnicę natorową? Pamiętaj o tych aspektach

Odpowiedni, przemyślany wybór suwnicy natorowej to klucz do sukcesu w obszarze wydajności danego zakładu przemysłowego. Dokonanie wyboru powinno być poprzedzone zarówno analizą funkcjonalności, jakich oczekujemy od tego urządzenia, jak i otoczenia, w jakim będzie pracowało. Na co zwrócić uwagę?


  1. Rodzaj wykonywanej pracy, uwzględniający wielkość i ciężar podnoszonych ładunków oraz intensywność działania. Te dwa aspekty podpowiedzą, czy lepiej wybrać suwnicę dwudźwigarową, czy wystarczy maszyna jednodźwigarowa.
  2. Waga ładunku – pozwoli określić, jaki udźwig ma mieć suwnica. Parametr ten również podpowie wybór rodzaju suwnicy – niektóre udźwigi są osiągalne jedynie dla dużych maszyn o dwóch dźwigarach. Przy określaniu niezbędnego udźwigu suwnicy warto uwzględnić przyszłe plany zwiększenia mocy bądź sporadyczne potrzeby transportowania ładunków innych niż standardowo przewidziane.
  3. Wysokość podnoszenia – aspekt, który pozwoli określić konstrukcję suwnicy. Maksymalizacja wysokości podnoszenia w dostępnej przestrzeni wymaga często zastosowania odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych, zarówno w suwnicach natorowych jednodźwigarowych, jak i dwudźwigarowych.
  4. Infrastruktura pracy, czyli otoczenie i przestrzeń, w jakim ma pracować urządzenie. Zależnie od konstrukcji suwnice natorowe różnią się swoją masą, która musi zostać uwzględniona w konstrukcji budynku, jego posadzki oraz ścian. Dotyczy to szczególnie większych i znacznie cięższych suwnic dwudźwigarowych.
  5. Prędkość jazdy i prędkość podnoszenia – to czynniki, które pozwolą określić rodzaj oraz moc napędów jazdy i podnoszenia suwnicy natorowej. Warto dobrze przekalkulować intensywność pracy urządzenia (grupa natężenia pracy), by nie obniżać wydajności jego zbyt wolnym działaniem.
  6. Systemy bezpieczeństwa – konieczne przede wszystkim w tych suwnicach natorowych, które pracują w otoczeniu ludzi. Do wyboru są standardowe ograniczniki udźwigu czy pola jazdy, a także sygnalizacja świetlna czy dźwiękowa dla suwnic natorowych.
  7. Systemy sterowania – ostatni element, który gwarantuje sprawne operowanie pracą suwnicy natorowej. Może to być kaseta na kablu, pilot radiowy czy panel sterujący umieszczony na poziomie roboczym bądź w kabinie na suwnicy – wybór zależy od zasięgu suwnicy oraz możliwości operacyjnych osób obsługujących. Dostępne są również suwnice natorowe pracujące w zaplanowanych trybach automatycznych.

Sprawdź, gdzie stosuje się suwnice natorowe

Wspomnieliśmy o zastosowaniu suwnic natorowych w zakładach przemysłowych różnych branż, jednakże ich funkcjonalność obejmuje znacznie szersze obszary. Znajdziemy je również w magazynach, portach, terminalach przeładunkowych, a także – w mniejszych warsztatach i pracowniach rzemieślniczych. Możliwości suwnic natorowych w połączeniu z szeroką gamą opcji konstrukcyjnych czynią z nich urządzenia o bardzo wysokiej użyteczności.

Suwnice natorowe obejmują swoją pracą bardzo dużą przestrzeń, określoną długością torowiska, rozpiętością dźwigarów oraz wysokością podnoszenia. Tak określona kubatura pracy pozwala w niejednym przypadku pojedynczym urządzeniem załatwić większość istniejących potrzeb transportowych. Największe suwnice natorowe znajdziemy w stoczniach czy zakładach metalurgicznych, są one powszechnie stosowane w przemyśle automotive, maszynowym, lekkim oraz wielu innych. Suwnice natorowe to również niezbędne wyposażenie magazynów oraz składów, w których umożliwiają sprawny przeładunek towarów. Suwnice natorowe produkowane są również w systemach lekkich i w tej wersji najczęściej spotyka się je w mniejszych przedsiębiorstwach czy warsztatach, w których używane są do transportowania lżejszych ładunków.

Specjalne rozwiązania techniczne w suwnicach natorowych

Suwnice natorowe, choć z założenia są urządzeniami o prostej konstrukcji, są również polem do zastosowania nowoczesnych osiągnięć technologicznych, które zwiększają wydajność i bezpieczeństwo pracy. Nowe funkcjonalności pojawiają się również w dziedzinie automatyzacji oraz monitorowania pracy suwnic natorowych, co wpływa na zakres ich zastosowania oraz minimalizację awaryjności.

Nowoczesne innowacje w suwnicach natorowych to przede wszystkim systemy sterowania – zdalne i automatyczne. Umożliwiają obsługę urządzenia w miejscach niedostępnych dla człowieka bądź z bezpiecznej odległości. Zaawansowane sensory oraz systemy monitorujące pozwalają z kolei tworzyć układy suwnic natorowych współpracujących ze sobą oraz kontrolować stan ich działania w czasie eksploatacji. W suwnicach natorowych znajdziemy również inteligentne systemy zarządzania energią, coraz użyteczniejsze w dobie rosnących cen tego medium.

Specjalizacja suwnic natorowych – poznaj możliwości

Choć standardowa suwnica natorowa kojarzy się z mechanizmem podnoszącym wyposażonym w uniwersalny hak, warto wiedzieć, że to tylko jedno z możliwych rozwiązań. Konstrukcja suwnicy natorowej pozwala dostosować to urządzenie do konkretnych, jednostkowych potrzeb technologicznych. Służą temu dedykowane, specjalnie projektowane mechanizmy podnoszące oparte na działaniu wciągnika, lecz dostosowane do ładunków określonego typu. Niektóre mogą być produkcyjnie wbudowane w konstrukcję suwnicy natorowej, inne funkcjonują jako zdejmowalne urządzenia chwytające – trawersy, uchwyty czy zawiesia.

Suwnice natorowe – zarówno jednodźwigarowe, jak i dwudźwigarowe – mogą być również wyposażone w więcej niż jeden wciągnik oraz układy pozwalające na sterowanie takimi konfiguracjami. Możliwości sterownicze pozwalają również na konstruowanie układów tandemowych, pracujących synchronicznie i umożliwiających np. transportowanie bardzo długich ładunków.

0
Lista
0
Koszyk